اخبار

نحوه تجهیز و قفسه بندی انبارهای صنعتی

تجهیز انبار صنعتی

نحوه تجهیز و قفسه بندی انبارهای صنعتی

 

یکی از تخصصی ترین امور در حوزه انبارداری که تاثیر بسیار زیادی در بهبود کارایی انبارها دارد، تجهیز انبار و قفسه بندی انبار می باشد.برای تجهیز و قفسه بندی انبار مانند هر کار مهم دیگری نیاز به بررسی کامل موقعیت، برنامه ریزی ، طراحی نقشه متناسب با فضای انبار و نیاز ها ، بررسی چالش ها و بررسی نکات ریز و درشت مربوط به ورود و خروج کالا و میزان بهروری از فضای انبار می باشد تا بتوان شاهد نتیجه خوبی از قفسه بندی انباری داشت.

 

 

مراحل قفسه بندی انباری ها

یکی از مهمترین بخش های هر کارگاه، کارخانه و شرکتی بخش انبارداری آن می باشد.وجود نظم در انبار از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است به گونه ای که میزان و زمان ورود و خروج هر کالا و قرار گیری درست هر کالا در جای درست انباری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

 

بازدید انبار

اولین مرحله در تجهیز انبار و قفسه بندی انبار،بررسی دقیق فضای انباری می باشد.بررسی عواملی نظیر ابعاد انبار،ارتفاع سقف انباری، وجود موانع نظیر ستون ها و تعداد و محل قرار گیری آنها، کفپوش انباری ، محل قرار گیری در ها و پنجره ها عواملی هستند که باید به دقت در فضای انباری مورد بررسی قرار گیرند و در هنگام طراحی نقفشه قفسه بندی انباری لحاظ شوند.

 

 

بررسی کالا ها، میزان و نوع کالا ها در انباری

حال که محیط انباری را به خوبی بررسی کردید و همه جوانب و موانع فیزیکی موجود در انباری را به دقت مورد بررسی قرار دادید نوبت به بررسی میزان و نوع کالاهایی است که می خواهیم در انباری ها قرار دهیم.در بررسی کالا ها باید به مواردی نظیر نوع کالا،ابعاد کالا، وزن کالا، نوع بسته بندی کالا و تاریخ انقضای کالا توجه کرد.وزن کالایی که قرار است در انبار گذاشته شود ارتباط مستقیمی با نوع و ضخامت قفسه انباری دارد و تاریخ انقضای کالا ها به خاطر این مسئله مورد توجه قرار می گیرد که برخی از کالا ها تاریخ انقضای کمی دارند و باید در زمان مناسبی از انبار خارج شوند.برخی از کالاها نیز برای نگهداری نیاز به فضای خنک نظیر سردخانه دارند که برای این نوع کالا ها باید از قفسه های سردخانه ای استفاده کرد.
بررسی این عوامل کمک می کند تا بتوان انتخاب مناسبی در هنگام خرید قفسه انجام داد تا از ضررهای احتمالی در صورت انتخاب نادرست قفسه در انبار ها جلوگیری کرد.

 

قفسه انبار صنعتی

انتخاب سیستم قفسه بندی

حال که فضای انباری را به دقت بررسی کردیم و می دانیم که چه نوع کالاهایی قرار است در قفسه های انباری قرار داده شوند، نوبت به انتخاب نوع سیستم قفسه بندی انبار است.

-در انباری های با فضای کم که بارها با پالت جابجا می شوند می توان قفسه خودراهرو را جایگزین قفسه های پالت را نمود.

-در انباری هایی که قرار است بخشی از فضای انبار به عنوان فضای اداری مورد استفاده قرار گیرد می توانید از قفسه های نیم طبقه مزنین استفاده کنید.این نوع قفسه ها که نوعی سازه پیش ساخته هستند فضای انباری را به خوبی به چند طبقه تقسیم کرده و فضاهای تفکیک شده در انباری به شما می دهند.

 

-برای انبار اقلام بزرگ و شاخه ای می توانید از قفسه انباری بازویی یا کانتی لور استفاده کنید.

 

-اگر می خواهی از فضای انباری نهایت بهره را ببرید،می توانید قفسه های پالت راک را از پشت بهم متصل کنید و عمق بیشتر را در قفسه انباری ایجاد کنید و به هنگام برداشت کالبا ،پالت ها را از هر دو طرف قفسه انباری خارج کنید.

 

 

نصب قفسه بندی در انبار صنعتی

حال نوبت به نصب قفسه انباری در انباری می رسد.

به هنگام نصب قفسه انباری باید به این نکات توجه داشته باشید:

-از انجایی که معمولا انبار ها محل دپو کالا ها بوده و ماشین آلات سنگین برای جابجایی بار در محوطه انبار تردد خواهند کرد، کفپوش انبار باید استاندارد بوده و به گونه ای باشد که قابلیت تحمل وزن سنگین قفسه های انباری و ماشین آلات در حال تردد در انبار را داشته باشد.همچنین کف انبار باید به گونه ای شیب بندی شده باشد که شیب کمی به سمت درب خروج انبار داشته تا در مواقع شستشو کف انبار دچار آبگرفتگی نگردد.

-نقشه نصب قفسه های انباری باید با توجه به اطلاعات بدست آمده در قسمت اول به درستی طراحی گردد و فضای مناسبی جهت راهرو ها و محل عبور ماشین آلات در نظر گرفته شود.

-در طراحی نقشه قفسه بندی انباری به وجود ستون ها ،چراغ ها و موانع توجه شود.

-اجزا قفسه انباری به داخل انباری منتقل شوند و در انجا توسط فردی حرفه ای و با تجربه به هم متصل شده و نصب شوند و اقدامات لازم جهت مهار قفسه ها بر روی دیوار یا روی زمین انجام شود تا قفسه های انباری دچار سانحه و ریزش نگردند.

 

 

شماره گذاری و خط کشی کف انبار

بعد از اینکه قفسه ها توسط نصاب در جای درست انباری نصب شده، نوبت به خط کشی و شماره گذاری انباری است تا فرایند تردد انباری و چیدمان و دسترسی کالا ها به راحتی امکان پذیر باشد.

 

قفسه انبار صنعتی

ایمنی قفسه بندی انبار صنعتی

در هر کاری رعایت اصول ایمنی از اهمیت ویژی برخوردار است که باعث کاهش خسارت جانی و مالی در صورت بروز حادثه خواهد شد.از این اصول ایمنی می توان به بررسی صحت و سلامت کابل کشی های برق اشاره کرد.در چیدمان قفسه انباری باید ۲۵ سانتیمتر قفسه ها از دیوار انباری فاصله داشته و هیچگونه تماسی با کابل های برق نداشته باشند.
همچنین وجود کپسول آتش نشانی و سطل های شن و ماسه در نقاط مختلف انباری ها از الزامات ایمنی انبار ها می باشد.
در نقاط مختلف انباری نیز باید تابلوهای ایمنی به درستی نصب گردد.

 

جهت مشاوره و بهره مندی از خدمات تجهیز انبار می توانید با مشاوران ما در میلان شلف تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *